НАША СПІЛКА #1(3) `2009 формат .PDF, графіка і фото помірної якості. Розмір файлу 4,36 МB |
Важливо
— ДРУГЕ ЗАСІДАННЯ МІЖНАРОДНОЇ НАУКОВО-ЕКСПЕРТНОЇ РАДИ АДВОКАТУРИ (МНЕРА). Київ, листопад.
— ПЕРШИЙ КОНГРЕС ЖІНОК-АДВОКАТІВ. Ялта, жовтень.
— НАУКОВА КОНФЕРЕНЦІЯ "ЕТИКА АДВОКАТА: ТЕОРЕТИЧНІ ТА ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ". Київ, жовтень.
(до 10-річчя Правил адвокатської етики)
Докладна інформація щодо участі у зазначених заходах буде оприлюднюватись на сайті.
Слідкуйте, будь ласка, за оголошеннями та анонсами.
Експерти ССВЕ опублікували свої висновки щодо круглого столу стосовно Закону «Про адвокатуру», який відбувся 26 вересня 2008 року в Києві, і рекомендації щодо реформування адвокатури України. Рекомендації стосуються таких питань як структура Асоціації адвокатів, робота адвокатів за наймом та об’єднання професій.
За словами Президента CCBE Петера Кьовеша, „ССВЕ була і залишається стурбованою, що в Україні все ще немає нормативної бази для відповідної незалежної та самоврядної Асоціації адвокатів України. Ми готові підтримати тривалі зусилля у вирішенні цього питання. Ми сподіваємося, що рекомендації експертів допоможуть юриспруденції України дійти вирішення питань, які були такими спірними у минулому.”
Висновки і рекомендації експертів є результатом круглого столу і спрямовані на надання допомоги українській адвокатурі у намаганнях створити єдину професійну Асоціацію адвокатів. Зокрема, експерти рекомендували, щоб нове українське об’єднання адвокатів включало регіональні асоціації адвокатів, а також одну національну асоціацію адвокатів, і щоб існувала одна юридична професія із набором правил, кодексом поведінки, яка б перебувала „під дахом” асоціації Адвокатів відповідно до девізу „У єдності – сила”.
Повний текст висновків і рекомендацій (українською та англійською), а також прес-реліз ССВЕ:
ВИСНОВКИ ТА РЕКОМЕНДАЦІЇ ЕКСПЕРТІВ
EXPERTS’ CONCLUSIONS AND RECOMMENDATIONS
Прес-реліз (ua)
Прес-реліз (en)
На звернення президента САУ з зазначених питань до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, надійшла відповідь, що це звернення взято Уповноваженим на контроль.
Як член ВККА, президент САУ також звернулась до голови Вищої кваліфікаційної комісії адвокатури Висоцького В.І. з приводу порушення професійних прав адвоката Г. на досудовому слідстві. Виступаючи з цього питання на засіданні цієї комісії, Тетяна Варфоломеєва підкреслила, що останнім часом почастішали випадки безпідставного усунення адвокатів з процесу, допити їх як свідків з питань, що віднесено до адвокатської таємниці та інші порушення професійних прав адвокатів і гарантій адвокатської діяльності. Адвокати все частіше звертаються до САУ щодо захисту їх професійних прав.
Президент САУ внесла пропозицію – ВККА та КДКА узагальнити такі порушення, виявити їх причини та визначити шляхи виключення будь-яких посягань на права адвокатів.
На засіданні Правління САУ, що відбудеться 21 листопада, планується обговорити питання захисту професійних прав адвокатів.
Члени Вищої кваліфікаційної комісії адвокатури занепокоєні становищем навколо законопроекту «Про адвокатуру», який за рішенням Наради кваліфікаційно-дисциплінарних комісій адвокатури та ВККА був підготовлений спеціально створеною робочою групою у червні. Втім, напрацьований нею і обговорений в регіонах адвокатами проект закону «Про адвокатуру» не поданий і досі на заміну законопроекту Ю.Мірошниченка «Про адвокатську діяльність». Після значних змін і доповнень, внесених у проект Мінюстом, як повідомлялося, його зміст протирічить закладеним адвокатами концептуальним положенням. Проте, зараз ідуть перемовини щодо узгодження принципових положень, таких як проведення уніфікації, про отримання юристами-підприємцями статусу адвоката без складання кваліфікаційного іспиту, забезпечення виключного права адвокатів на ведення усіх справ в судах, створення професійної асоціації адвокатів з єдиним членством тощо. Вища кваліфікаційна комісія адвокатури 17 жовтня підтвердила, що обстоюватиме варіант законопроекту, який було запропоновано робочою групою. У впровадженні реформи адвокатури в Україні у нагоді, мабуть, стане поїздка делегації адвокатів (в тому числі й віце-президента САУ Петра Бойка) до Вільнюса, де українським адвокатам надали можливість ознайомитися безпосередньо з проведеними у Литві реформами в адвокатурі. Зокрема, в цій країні адвокати отримали виключне право на представництво в судах, а юристів, що здійснювали приватну юридичну практику, одноразово усіх прийняли в адвокатуру без кваліфікаційних іспитів. Безоплатна правова допомога у Литві також зазнала істотних змін, потрапивши до державного керівництва нею.
Що ж до українського законопроекту «Про безоплатну правову допомогу», то робота над ним активно рухається у напрямі завершення під егідою Міністерства юстиції України.
Член Ради САУ Алла Ваннікова, яка представляє Спілку адвокатів України у Раді з координації реформи безоплатної правової допомоги, що створена при Міністерстві юстиції України, а також член правління САУ Наталія Вагіна - директор Офісу громадських адвокатів у м. Хмельницькому взяли участь у міжнародному семінарі з забезпечення якості безоплатної юридичної допомоги, який проходив у Кишиневі з 29 по 30 вересня. На відкритті семінару була присутня заступник Міністра юстиції Республіки Молдови Олена Мокану. Організаторами Міжнародного семінару виступили Юрие Куза, Координатор Програми БЮП, Фонд Сороса-Молдова; Моше Хакохен, Голова Офісу Громадського захисника м. Иєрусалим; Надія Хриптиевськи, Офіс громадських захисників м.Кишинева; Віктор Мунтеану, Директор Правової Програми, Фонд Сороса-Молдова; Заза Наморадзе, Директор Офісу в Будапешті, Правова Ініціатива Відкритого Суспільства; Анна Огородова, Правова Ініціатива Відкритого Суспільства; Роджер Сміт, Директор, JUSTICE. В роботі семінару брали участь адвокати Грузії, Молдови, Литви, України, переважно з числа тих, хто працює за програмами надання безоплатної правової допомоги.
Знаково, що в Молдові у 2007 році прийнято Закон «Про юридичну допомогу, що гарантується державою», яким її забезпечення покладено на громадських адвокатів та адвокатів, що її надають за заявою; відбір цих адвокатів здійснюється за конкурсом, який організує Національна Рада, і яка укладає з адвокатами відповідний договір. Встановлено право держави здійснювати контроль якості надаваних послуг. Разом з тим адвокати мають керуватися стандартами якості і нормами обсягу роботи, встановленими Національною Радою.
Відомо, що у законопроекті «Про безоплатну правову допомогу», який прискорено готується в Україні, застосовано модель, за якою надається така допомога у Литві та Молдові.
Було б доцільно українським адвокатам висловити своє бачення майбутнього Закону.
Втім, як стало відомо керівництву Спілки адвокатів, законопроект піддався досить серйозному «редагуванню» в Міністерстві юстиції - фактично був перекреслений документ (найбільш принципові його положення), розроблений робочою групою та узгоджений з адвокатами на регіональних конференціях. Дивно, але членів робочої групи не ознайомили з цим варіантом законопроекту наівть на засіданні, яке провів з ними Міністр юстиції 25 вересня. Не очікували такого сюрпризу і європейські експерти, котри аналізували проект робочої групи і його саме й обговорювали на круглому столі, який було проведено в Києві 26 вересня ССВЕ (Асоціацією адвокатських товариств Європейського Союзу) спільно з Міністерством юстиції України та Комітетом Верховної Ради України з правової політики.
Ситуація, що склалася з законопроектом, спонукала Правління Спілки терміново, 25 вересня, провести засідання і прийняти рішення, в якому зазначено, що САУ з приводу концептуальних засад реформування адвокатури неодноразово, принципово і послідовно приймала рішення, які базуються на міжнародних документах про адвокатуру та європейському досвіді організації адвокатури і здійснення адвокатської діяльності. Розроблені і схвалені Спілкою адвокатів концептуальні засади розвитку адвокатури України були підтверджені не тільки рішеннями з’їздів САУ, а й рішенням З’їзду адвокатів України, та викладені в Меморандумі. Члени Правління САУ підтвердили, що САУ залишається на своїх позиціях щодо реформування адвокатури, і «підтримує законопроект «Про адвокатуру», підготовлений робочою групою, створенною ВККА.
(З текстом проекту Закону можна ознайомитися в розділі "Законопроекти")
САУ ЗВЕРТАЄ УВАГУ НА НЕОБХІДНІСТЬ СТВОРЕННЯ СИСТЕМИ БЕЗОПЛАТНОЇ ПРАВОВОЇ ДОПОМОГИ В МЕЖАХ САМОЇ АДВОКАТУРИ, НЕ ДОПУСТИТИ ЇЇ ПІДМІНИ ДЕРЖАВНИМИ ОРГАНАМИ АБО ДЕРЖАВНОЮ АДВОКАТУРОЮ, ЗАПОБІГТИ НЕХТУВАННЮ ПРИНЦИПАМИ НЕЗАЛЕЖНОСТІ АДВОКАТУРИ ТА НЕВТРУЧАННЯ В АДВОКАТСЬКУ ДІЯЛЬНІСТЬ. СПІЛКА АДВОКАТІВ ПРОСИТЬ МІНІСТРА ЮСТИЦІЇ ІНІЦІЮВАТИ ЗМІНИ ДО ВІДПОВІДНИХ ЗАКОНОДАВЧИХ АКТІВ ЩОДО ОРГАНІЗАЦІЇ НАДАННЯ БЕЗОПЛАТНОЇ ПРАВОВОЇ ДОПОМОГИ ТА ПІДВИЩЕННЯ ВАРТОСТІ ОПЛАТИ ПРАЦІ АДВОКАТІВ ЗА РАХУНОК ДЕРЖАВИ.
(Див.у розділі "Звернення та заяви")
ПРЕЗИДЕНТ САУ ЗВЕРНУЛАСЯ ДО ГОЛОВИ ВИЩОЇ КВАЛІФІКАЦІЙНОЇ КОМІСІЇ АДВОКАТУРИ ЩОДО НАДАННЯ ДОПОМОГИ У ВИВЧЕННІ ВІДПОВІДНОЇ ПРАКТИКИ КДКА І ВККА, А ТАКОЖ ЗАПРОСИЛА ЙОГО УВІЙТИ ДО СКЛАДУ СТВОРЕНОГО АВТОРСЬКОГО КОЛЕКТИВУ З ПІДГОТОВКИ КОМЕНТАРЯ ТА ДО СКЛАДУ РОБОЧОЇ ГРУПИ З ПІДГОТОВКИ ЗМІН І ДОПОВНЕНЬ ДО ПРАВИЛ АДВОКАТСЬКОЇ ЕТИКИ.
Просимо надсилати пропозиції...
текст Меморандуму (pdf)
Актуально
23.05.08
Непересічна подія, яка має неабияке значення і для України, відбулася 1 травня 2008 року в Узбекистані: Президент І.Каримов видав Указ «Про заходи з подальшого реформування інституту адвокатури в Республіці Узбекистан». В цьому доленосному для узбецького народу документі вирішено найважливіші питання подальшого демократичного розвитку професійного правозахисного інституту – адвокатури, яка забезпечує захист прав та свобод людини і громадянина, сприяє належному функціонуванню правової системи держави. В Указі наголошується, що його мета полягає у подальшій лібералізації судово-правової системи, реалізації конституційної норми щодо права громадян на професійну юридичну допомогу на будь-якій стадії судочинства, забезпечення організаційної самостійності адвокатури, наповнення її висококваліфікованими кадрами, посилення гарантій незалежності адвокатів, підвищення авторитета і престижу адвокатської професії.
Шляхи вирішення низки основоположних питань демократичного розвитку адвокатури у пострадянських республіках прискіпливо вивчаються в Україні, де саме зараз відновлено роботу над новою редакцією закону «Про адвокатуру», а чотири громадські організації адвокатів та юристів об’єднали зусилля у створенні сучасного закону, і відтворили у Меморандумі, основні концептуальні положення майбутнього законопроекту, майже одночасно створена Вищою кваліфікаційною комісією адвокатури робоча група активно розпочала створення оновленого варіанту законопроекту Ю.Р.Мірошниченка "Про адвокатську діяльність". У найближчі дні очікується внесення законопроекту «Про безоплатну правову допомогу», створеного на реалізацію схваленої Указом Президентом України В.Ющенка Концепції формування системи безоплатної правової допомоги в Україні.
Отже, більшість тих самих питань, навколо котрих вирують пристрасті в юридичних колах України, розв’язані в Узбекистані. Наприклад, визнано, що реформування адвокатури є найважливішим завданням реформи судово-правової системи, проголошено основні напрями реформування адвокатури: створення централізованої системи самоврядування адвокатури як одного з основних інститутів громадянського суспільства, поставлено завдання посилення вимог до складання професійних іспитів в адвокатуру, проходження стажування та обов’язкове підвищення кваліфікації адвокатів. Цікавими для Українських адвокатів є й питання врегулювання організаційних форм і визначення правового статусу адвокатських формувань, виключення участі у судочинстві осіб, котрі не мають спеціальних знань в сфері юриспруденції. Увага приділена такому актуальному питанню як вдосконалення механізму контролю за дотриманням адвокатами правил професійної етики та системи дисциплінарного провадження щодо адвокатів. Вирішено в Узбекистані й питання, над яким більше 10 років розмірковують в Україні і не наважуються запровадити – створення професійної організації адвокатів з обов’язковим членством – Палати адвокатів Республіки Узбекистан (на базі Асоціації адвокатів Узбекистану). Визначено, що Палата адвокатів є некомерційною організацією, яка разом з її територіальними підрозділами складає єдину систему самоврядування адвокатури, діє на засадах невтручання в діяльність адвокатів, яка здійснюється у відповідності з законодавством, фінансується за рахунок вступних і членських внесків адвокатів та інших коштів, не заборонених законодавством. Указом визначено завдання і напрями діяльності Палати адвокатів Узбекистану.
Сподіваємося, що запропоновані в Узбекистані шляхи реформування адвокатури, зможуть стати певним орієнтиром при створенні європейської моделі адвокатури в Україні.
УКАЗ ПРЕЗИДЕНТА РЕСПУБЛИКИ УЗБЕКИСТАН
от 1 мая 2008 года N УП-3993
О мерах по дальнейшему реформированию
института адвокатуры в Республике Узбекистан
В целях дальнейшей либерализации судебно-правовой системы, реализации конституционной нормы, закрепляющей право граждан на профессиональную юридическую помощь на любой стадии судопроизводства, обеспечения организационной самостоятельности адвокатуры, укомплектования ее высококвалифицированными кадрами, усиления гарантий независимости адвокатов, повышения авторитета и престижа адвокатской профессии:
1. Считать дальнейшее реформирование института адвокатуры важнейшей задачей реформ судебно-правовой системы на нынешнем этапе, направленной на развитие институтов гражданского общества и всестороннее обеспечение эффективной защиты прав и свобод человека.
Определить основными направлениями дальнейшего реформирования института адвокатуры:
создание действенной централизованной системы самоуправления адвокатуры в качестве одного из основных институтов гражданского общества в деле защиты прав и свобод человека;
усиление требований, предъявляемых к квалификации кандидатов в адвокаты, предусматривающее наличие стажа работы по юридической специальности и прохождение стажировки в адвокатских формированиях, а также введение обязательного системного повышения профессиональной квалификации адвокатов;
образование эффективной системы лицензирования, обеспечивающей укомплектование адвокатуры честными и высокопрофессиональными специалистами;
четкое разграничение полномочий и определение правового статуса адвокатских формирований;
обеспечение равенства процессуальных прав сторон обвинения и защиты в уголовном процессе;
поэтапное совершенствование института представительства сторон, исключающее участие в судопроизводстве лиц, не обладающих специальными знаниями в сфере юриспруденции;
совершенствование механизма контроля за соблюдением адвокатами правил профессиональной этики и системы дисциплинарного производства в отношении адвокатов.
2. Одобрить предложение Министерства юстиции Республики Узбекистан и Ассоциации адвокатов Узбекистана о создании Палаты адвокатов Республики Узбекистан на базе Ассоциации адвокатов Узбекистана, основанной на обязательном членстве всех адвокатов
Республики Узбекистан.
3. Определить важнейшими задачами и направлениями деятельности Палаты адвокатов Республики Узбекистан:
осуществление централизованной координации деятельности адвокатских формирований;
содействие дальнейшему развитию адвокатуры, повышению ее авторитета, усилению роли адвокатуры в защите прав и свобод человека;
осуществление мер по правовой пропаганде, направленной на повышение правовых знаний и правовой культуры населения;
внесение предложений по совершенствованию законодательной базы реформ и правоприменительной практики, обеспечению целостности правового регулирования и единообразного применения норм законодательства;
участие в разработке проектов нормативно-правовых актов, регулирующих деятельность адвокатуры, подготовка по ним предложений;
представление и защита прав и законных интересов адвокатов, в том числе в отношениях с органами государственного и хозяйственного управления, а также в суде;
принятие мер по защите адвокатов от преследований, ограничений и посягательств в связи с их профессиональной деятельностью;
организация профессиональной подготовки и повышения квалификации адвокатов;
обеспечение доступа населения к юридической помощи путем создания юридических консультаций в районах и городах республики;
сбор и изучение статистических данных о деятельности адвокатуры, распространение положительного опыта работы адвокатов, оказание адвокатским формированиям методической помощи;
осуществление контроля за соблюдением адвокатами законодательства и правил профессиональной этики.
4. Установить, что Палата адвокатов Республики Узбекистан:
является некоммерческой организацией, с правами юридического лица, которая вместе с ее территориальными подразделениями, создаваемыми в Республике Каракалпакстан, областях и г. Ташкенте, образует единую систему самоуправления адвокатуры;
действует на основе принципа невмешательства в деятельность адвокатов, осуществляемую в соответствии с законодательством;
финансируется за счет вступительных и членских взносов адвокатов и иных средств, не запрещенных законодательством;
является правопреемником по правам и обязательствам Ассоциации адвокатов Узбекистана.
5. Кабинету Министров Республики Узбекистан:
в двухнедельный срок принять постановление Правительства о мерах по выполнению настоящего Указа и решению организационных вопросов образования Палаты адвокатов Республики Узбекистан;
в двухмесячный срок внести в Законодательную палату Олий Мажлиса Республики Узбекистан проект закона, предусматривающий внесение необходимых изменений и дополнений в законы Республики Узбекистан "Об адвокатуре" и "О гарантиях адвокатской деятельности и социальной защите адвокатов" в связи с совершенствованием института адвокатуры.
6. Министерству финансов Республики Узбекистан совместно с Министерством юстиции Республики Узбекистан в месячный срок внести в
Кабинет Министров предложения по пересмотру механизма оплаты оказанной адвокатами юридической помощи отдельным категориям граждан за счет государства.
7. Министерству юстиции Республики Узбекистан совместно с заинтересованными министерствами и ведомствами внести предложения об изменениях и дополнениях в действующее законодательство, вытекающие из настоящего Указа.
8. Контроль за исполнением настоящего Указа возложить на Премьер-министра Республики Узбекистан Мирзиеева Ш.М. и Государственного советника Президента Республики Узбекистан Абдуллаева И.Б.
Президент
Республики Узбекистан И.Каримов
Назад